Groener werken: wat is jouw purpose?

Datum: 16 november 2020

Ik ben nu zo’n 2 weken in dienst bij idverde. Veel nieuwe indrukken en mooie kennismakingen met het bedrijf en de sector. Bedrijven staan voor grote duurzaamheidsuitdagingen, des te meer respecteer ik de mensen die dagelijks bezig zijn deze wereld elke dag een klein beetje groener te maken.

De slogan ‘Groener werken’ is de eerste twee weken al meermaals voorbij gekomen. Ik heb deze slogan eens goed op mij in laten werken. Als je er goed over nadenkt kan je op heel veel manieren groener werken, ieder op zijn eigen niveau en in zijn eigen rol. In deze blog wil ik Groener Werken vanuit het perspectief van de werkgever en werknemer benaderen. Welke belangen spelen er bij de werkgever en werknemer en wat is de waarde van een groene werkomgeving en buitenruimte? Wat is er voor nodig om een groene buitenruimte bij bedrijven als duurzaamheidsstrategie te zien?  Een groene buitenruimte speelt een zeer belangrijke rol wanneer het gaat een prettig werkklimaat voor medewerkers, klanten en bezoekers. We moeten het wetenschappelijk effect van groen niet onderschatten. Groen verbind, biedt ontspanning, zet aan tot sociaal contact, bevordert productiviteit en creativiteit en stimuleert tot beweging. Kortom groen verbetert gezondheid en welzijn van de werkgever en werknemer. Een tevreden medewerker resulteert in een lager verzuimpercentage binnen de organisatie. Groen onderstreept hier zowel het belang van de werknemer als werkgever.

Wanneer we kijken naar bedrijventerreinen is vaak tot wel 90% van de oppervlakte grijs in plaats van groen. Groen op het bedrijventerrein is heel belangrijk voor de klimaatbestendigheid van het terrein. Groen vermindert de kans op wateroverlast , voorkomt hittestress, verbetert de biodiversiteit en verhoogt de CO2 opname. Een goed onderhouden groene buitenruimte voorkomt plagen en versterkt het imago van uw bedrijf. Tevens verhoogt een goed onderhouden buitenruimte de vastgoedwaarde van het pand.

Purpose

Zo zijn er heel veel voordelen van ‘Groener Werken’ opgesomd. Maar 1 antwoord was ik nog verschuldigd. Wat is er voor nodig om een groene buitenruimte als duurzaamheidsstrategie te zien? Dit is samen te vatten in 1 woord. Purpose!

Purpose is een lange-termijn leidraad voor keuzes. De kern van purpose is het relevant blijven op de lange termijn. Naast de financiële strategie ook People, Planet en Profit meenemen in je keuzes. Niet wat je maakt maar wat je raakt. Stel purpose centraal met je missie en visie. Het raakt de cultuur en waarden van de organisatie, de strategie.

Wat is jouw purpose en welke rol speelt het klimaat en de buitenruimte hierin?

Purpose
Martin Wigger
Martin Wigger

Adviseur Business, Industrie en Zorg, idverde Realisatie

T: 06 82 48 14 52
E: martin.wigger@idverde.nl