Wat we in elk geval kunnen constateren is dat het afgelopen jaar de aandacht voor onze natuurlijke leefomgeving – weliswaar uit nood geboren – bij velen van ons stevig is toegenomen. Parken en natuurgebieden worden druk bezocht om te sporten, te wandelen, te ontmoeten op afstand en het gevoel van vrijheid te vieren binnen de beperkingen die gelden. Maar ook in de directe woonomgeving stijgt de aandacht voor de kwaliteit van de natuurlijke leefomgeving. Eind maart werd bekend dat 2020 een recordjaar was voor de tuinbranche, met een omzet die ongeveer 20% hoger lag dan die van 2019. Alleen de fietsenwinkels en bouwmarkten hadden een sterkere omzetstijging. Ook worden groene daken, het thema van deze editie, steeds meer mainstream. Waar ik tien jaar geleden nog regelmatig moest uitleggen wat een groen dak was, wordt tegenwoordig veelal enthousiast geknikt uit blijk van herkenning. Ter indicatie, het aantal webshops waar dakbegroeiingssystemen worden verkocht neemt zienderogen toe.