Eind februari, na de succesvolle stabilisatie van de bestaande, beschadigde brug, is idverde Realisatie, team PCN Maas in nauwe samenwerking met Oceaa, Nobleo, DVA Engineering, Gebr. Van ’t Hek, Van den Biggelaar en Agro, gestart met de aanleg van een tijdelijke verbinding. Dit initiatief is onderdeel van een zorgvuldig gepland project om de lokale mobiliteit te garanderen. De eerste fase van het project omvatte het vervaardigen van de eerste kofferdammen, die als landhoofd fungeerden voor de nieuwe verbinding. Deze belangrijke stap zorgde voor een stevige basis ter voorbereiding op het plaatsen van de funderingspalen en brugdelen.
Het projectteam zorgde ervoor dat de grond volledig puinvrij was voordat de palen werden ingemeten en geplaatst. Na het bepalen van de locatie van de palen, werden er in totaal zes palen geplaatst (twee sets van drie), waarna de brugdelen met precisie zijn geplaatst en bevestigd. Gedurende deze periode werd de originele brug nauwlettend in de gaten gehouden; er werd nauwelijks beweging waargenomen, wat wijst op de effectiviteit van de stabilisatiemaatregelen.
De afronding van het project omvatte het afwerken van de taluds en het leggen van een solide fundering voor de nieuwe route via de tijdelijke verbinding. Op 5 april is het asfalt gelegd en op 6 en 7 april zijn de laatste puntjes op de i gezet. De nieuwe brug is nu volledig operationeel en geschikt voor alle verkeerstypen, met een draagcapaciteit van maar liefst 40 ton. Met deze tijdelijke structuur biedt idverde Realisatie, team PCN Maas een betrouwbare oplossing voor het wegvallen van de verbinding aan de Stuwweg en hebben we vertrouwen dat deze brug langdurig dienst kan doen.
Lonneke Tetteroo
Marketingcommunicatiespecialist, idverde Nederland
T: 06 82 48 25 56
E: lonneke.tetteroo@idverde.nl