Spelen

Verbind de buitenruimte aan uw identiteit

Datum: 29 juni 2017

Ik ben iedere dag bezig met het ontwerpen, inrichten en onderhouden van speelterreinen bij kinderdagverblijven en basisscholen. Werd de groene buitenruimte vroeger gezien als noodzakelijk en kostbaar, tegenwoordig is het een unique selling point. Dit is een mooie ontwikkeling, want de groene omgeving kan èn moet een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kinderen. Het is goed om te zien dat er een verschuiving gaande is van plein naar identiteit!

1080x600-tussenafbeelding-plattegrond

Onderwijsvisie

Er zijn veel artikelen geschreven over de wijze waarop de buitenruimte het beste kan worden ingericht en onderhouden en hoe je, vanuit de pedagogische gedachte van het kind, tot de best passende visie komt. Deze artikelen zijn geschreven met de beste bedoelingen, maar verzanden vaak in pedagogisch gedagdroom. Ik ben van mening dat altijd moet worden gedacht vanuit het kind èn met kennis van pedagogiek, maar met de unieke visie en doelstellingen van kinderdagverblijven en basisscholen aan de basis. Wat wil je bereiken met je buitenruimte? Hoe wil je het schoolplein gebruiken? Waarin investeer je? Wat betekent dit voor onderhoud en beheer?

Onderscheidend

Als deze vragen zijn beantwoord, kan dit voor iedere organisatie verder worden uitgewerkt. Wij gaan binnen de overkoepelende visie in gesprek met leerkrachten, ouders èn leerlingen en bespreken alle individuele wensen en eisen.

Zo krijgt iedere locatie zijn unieke speelterrein, maar met volledige connectie met de overkoepelende visie en doelen. In die groene omgeving kunnen kinderen onbezorgd spelen, zichzelf ontwikkelen en laat u zien wie u bent en waarvoor u staat.

1080x600-tussenafbeelding-spelen-boog

Uitstraling

Het opzetten en uitrollen van een overkoepelende visie met betrekking tot de buitenruimte, is voor veel organisaties een grote stap. Logisch, maar durf je deze stap te nemen dan komen inrichting, regulier onderhoud en meerjarenonderhoud op één lijn te liggen en sluit de buitenruimte aan op de identiteit van zowel individuele locaties als de totale organisatie. Zo haal je het optimale uit je buitenruimte. Een buitenruimte die ondersteunend is aan het onderwijs en bijdraagt aan de missie en visie van de kinderdagverblijven en basisscholen. Dat is groener leren.

Pim Lage Venterink
Pim Lage Venterink

Productmanager Spelen, idverde Realisatie

T: 06 10 01 27 27
E: pim.lageventerink@idverde.nl

Pim Lage Venterink
Productmanager Spelen, Bewegen & Recreatie

Pim Lage Venterink

Groen onderhoud op hoogte vraagt om vakwerk

idverde
1 oktober 2024

In stedelijke omgevingen winnen daktuinen steeds meer aan populariteit. Ze brengen niet alleen groen terug in de stad, maar helpen…

Read more

Wat vond u vroeger het leukst om te doen als...

Lars Tamboer
1 oktober 2024

Dit jaar ben ik gestart met een cursus verandermanagement. Nu kunt u zich afvragen wat heeft dat met spelen te…

Read more

Meer dan alleen maar waterberging

Dennis van Heumen
1 oktober 2024

Na een periode van droogte komt altijd weer neerslag. Om voorbereid te zijn op pieksituaties en om water op te…

Read more