Nu ik zelf vader ben van drie kinderen zie ik veel dingen weer terug. Mijn zoons voetballen en mijn dochter turnt. Ze bewegen genoeg en er zijn zo volop momenten om samen met andere kinderen contacten op te doen. Nu zie ik het grote belang van spelen in voor de ontwikkeling van mijn kinderen.
Dit is precies de reden waarom spelen (onderwijs) al enkele jaren een marktspeerpunt van BTL is. Met name de natuurlijke en groene speelplekken spreken ons aan. Natuurlijk ook omdat groen in de genen zit van elke BTL’er, maar daarnaast is er steeds meer (wetenschappelijk) onderzoek over de nut en noodzaak van groen.
Onlangs tijdens een regiobijeenkomst van de VHG, sprak o.a. Jolanda Maas over de wetenschappelijk onderbouwing van spelen in het groen en de positieve effecten daarvan. Voor mij een bevestiging dat wij met onze mooie projecten meer bijdragen dan enkel de inrichting.
Politiek krijgt het ook aandacht, bijvoorbeeld in de provincie Overijssel. De provincie heeft de ambitie om in 2025 alle schoolpleinen te vergroenen, het wordt een enorme uitdaging om de circa 600 schoolpleinen op de schop te zetten. Een prijsvraag heeft al geleid tot een groot aantal aanmeldingen, dit is een mooi aantal, maar ook de rest moeten we enthousiasmeren. Ook de provincie Gelderland ondersteunt het basis- en voortgezet onderwijs met het vergroenen van schoolpleinen, door het in leven roepen van de subsidieregeling ‘Groene schoolpleinen’.
Als voorzitter van de Medezeggenschap Raad van de basisschool van mijn kinderen spreek ik regelmatig met directie en leerkrachten. Ik hoor vaak dezelfde argumenten waarom een project niet van de grond komt: tijd en geld. Een andere valkuil is enthousiasme. Vaak wordt een initiatief op touw gezet door één leerkracht, die er helemaal voor gaat. De sleutel voor succes is een team / projectgroep enthousiast te krijgen en ze laten begrijpen waarom een groen schoolplein goed is.
Juist het educatieve moet worden ingebed, bijvoorbeeld rekenen op het schoolplein of toetsen maken in de wilgenhut. Het leidt tot betere prestaties. Oja, vergeet het onderhoud niet. Na de aanleg is juist onderhoud van groot belang om de groene speelplek zijn functies te laten behouden.
Graag dragen wij bij aan de projecten die gaan komen in Overijssel. Van het begeleiden van het proces tot het maken van een ontwerp of de realisatie van het plein (samen met ouders en kinderen). Door de vele projecten die we landelijk maken, kennen we goed de weg in ‘subsidieland’ en kunnen bruggen slaan met o.a. gemeenten en waterschap.
Mijn eerste vraag tijdens een gesprek zal zijn; wat vond u vroeger het leukst om te doen als kind? Waar een cursus verandermanagement al niet goed voor is.