Onder een imposante eik danst een groep meiden op een houten vlonder. Verderop rennen kinderen over een groen eiland. Het is woensdagmiddag, de deuren van De Avonturier, het Integraal Kindcentrum (IKC )Vught, zijn al een tijdje gesloten, toch is het nog druk op het grote schoolplein voor het nieuwe gebouw. Het grote plein is een van de drie groene pleinen die het IKC rijk is.
Op het terrein van IKC Vught staan een sportzaal, jongeren centrum en een multifunctionele accommodatie waarin een school, peuterspeelzaal, kinderdagverblijf en BSO zijn gevestigd. Drie groene pleinen vormen in de buitenruimte de verbindende factor tussen de strakke gebouwen. Afgelopen zomer zijn het kindcentrum en de pleinen aangelegd. Voor twee van de drie pleinen is subsidie voor groene schoolpleinen verkregen.
Terwijl de laatste hand wordt gelegd aan een van de speelheuvels op het plein, kijkt Willem Leermakers, één van de twee directeuren van het kindcentrum, vol trots om zich heen. “De kinderen en medewerkers zijn erg betrokken geweest bij het ontwerp van de schoolpleinen. Vorig jaar hebben we binnen de twee scholen een project gehouden waarbij de kinderen hun eigen schoolplein mochten ontwerpen. We hadden een partij nodig die met ons mee kon denken over hoe we de ideeën konden omzetten in een concreet ontwerp. Zo zijn we bij idverde gekomen”, vertelt Leermakers.
Een nieuw kindcentrum, een nieuwe visie. Toen iets meer dan drie jaar geleden duidelijk werd dat de kernpartners (De Wieken, De Baarzen, peuterspeelzaal en kinderopvang Partou) samen het kindcentrum gingen vormen, begon het nadenken over een nieuw onderwijsconcept waarin het individuele kind centraal staat. Het resultaat is een nieuwe manier van lesgeven zonder traditionele klassen, maar een op maat gemaakt lespakket per kind.
Meer groen, minder ruzie
Dit concept is ook terug te vinden in de groene schoolpleinen vertelt Pim Lage Venterink, productmanager Spelen bij idverde. “Elk kind moet op de juiste manier uitdagingen vinden op een plein. Een divers aanbod van speelaanleidingen is daarom belangrijk.”
Leermakers verwacht dat de groene pleinen een positieve invloed zullen hebben op het gedrag van de kinderen: “Een groen plein heeft een heel positief effect op het gedrag van kinderen. Zo is er minder pestgedrag, kinderen worden creatiever en gaan veel opener met elkaar om. Dit was ook een belangrijke drijfveer voor ons om een groen schoolplein aan te leggen”.
Groen speelt een belangrijke rol bij IKC Vught, zowel binnen als buiten de muren van het kindcentrum. “Door kinderen meer met de natuur in aanraking te laten komen, hopen we dat ze de natuur gaan waarderen. Als ze dat nu doen, doen ze dat later ook”, vertelt de directeur. Om deze reden moesten de schoolpleinen multifunctioneel inzetbaar zijn.
Kleine buitentheaters
Monique Kuijstermans, Tuin- en Landschapsarchitect bij idverde Advies, verwerkte de input van de school en de leerlingen tot een concreet plan. “De bestaande bomen hebben een centrale rol gekregen in het ontwerp. We hebben onder beide bomen houten vlonders gebouwd en door hier een aantal boomstronken in het groen voor te plaatsen, zijn deze omgetoverd in kleine theaters en buitenlokalen.”
De meeste educatieve elementen zijn verwerkt in het plein voor kinderen tussen de 4 en 8 jaar oud. “Op dit plein kunnen de kinderen hun eigen hut bouwen, is er een groen doolhof en een moestuin die de kinderen zelf kunnen aanleggen”, vertelt Kuijstermans enthousiast. De educatieve elementen maken onderdeel uit van het lesprogramma.
Waar idverde Advies het ontwerp verzorgde, was idverde Realisatie verantwoordelijk voor de aanleg. André Hingstman, vestigingsmanager bij idverde Realisatie, vestiging Haaren. “Het mooie aan dit project vind ik hoe de waarde van het bestaande groen is gebruikt. Bijvoorbeeld de houten vlonder van zeven meter die we hebben gebouwd rondom een meerstammige boom, prachtig!”
Aanleg
Groen speelt een dusdanige rol in de lessen van het IKC dat de schoolpleinen aangelegd moesten zijn voor de eerste schooldag. Tijd was dan ook de grootste uitdaging geeft directeur Leermakers aan: “Om met het nieuwe onderwijsconcept te starten, moesten alle ruimtes, dus ook de pleinen, af zijn voor de eerste schooldag. Dit betekende heel veel flexibiliteit van alle betrokken partijen. Voor idverde was dit het moeilijkst, want zij leverden het slotstuk”.
Twaalf man werkten continu door om alles af te krijgen binnen de beoogde tijd. “In week 25 zijn we begonnen en in week 34 moest het project opgeleverd worden, dan moesten de 500 leerlingen weer naar school. In de negen weken zaten ook nog 3 weken bouwvak. Good luck!”, zegt Hingstman lachend. “Maar het is ons toch gelukt. Hier ben ik wel heel erg trots op”, voegt hij enthousiast toe.
Nu de pleinen zo goed als klaar zijn, vormen ze een uithangbord voor het IKC. Een trend die Pim Lage Venterink ziet opkomen: “Schoolpleinen worden in de toekomst veel meer bij de visie van een school betrokken. Een school kan zich onderscheiden met het schoolplein dat ze hebben. Met een schoolplein kunnen ze laten zien wie ze zijn. Dit is van waarde voor een school omdat ze hier uiteindelijk leerlingen mee aan zullen trekken”.
Pim Lage Venterink
Productmanager Spelen, idverde Realisatie
T: 06 10 01 27 27
E: pim.lageventerink@idverde.nl