Nieuws

Het belang van klimmen en klauteren in een groene buitenruimte

Datum: 12 november 2018

De meerwaarde van een groen schoolplein krijgt steeds meer aandacht. Het pedagogische effect wordt hierbij vaak genoemd. Marian Joven, docent Natuur Onderwijs en onderzoeker bij het Lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind van de Hogeschool Leiden, doet onderzoek naar het gebruik van de buitenruimte ter bevordering van de ontwikkeling van kinderen. We gaan met haar in gesprek om hier meer over te weten te komen.

Waarom een groen schoolplein?

“Op een groen plein ontwikkel je vaardigheden die je binnen niet ontwikkelt. Denk bijvoorbeeld aan motorische vaardigheden of het uitzoeken van wat je wel en wat je niet durft. In het onderzoek van het lectoraat zien wij dat de korte termijn concentratie van kinderen die spelen op een groen schoolplein beter is dan van kinderen die buiten spelen in een grijze omgeving.”

“Ook het spel van de kinderen is anders. Op een grijs schoolplein zien wij vooral de jongens in beweging, doordat ze veel voetballen. De meisjes bewegen minder. Op hetzelfde schoolplein na vergroening, gaan de meisjes veel meer bewegen omdat er verschillende ruimtes zijn om te spelen en het voetballen beperkt is tot een bepaald gedeelte.”

“Hoewel ik hier zelf geen ervaringen mee heb, zijn er wel onderzoeken die uitwijzen dat groene pleinen ook pest gedrag verminderen. De pleinen hebben vaak meerdere plekken waar kinderen naar toe kunnen gaan om te spelen. Zo is het makkelijker om elkaar met rust te laten.”

“Buiten zijn is daarnaast heel belangrijk om tot rust te komen. Binnen zit je stil en gebeurt er vaak heel veel om je heen. Wanneer je buiten bent kan je je energie kwijt, even je hoofd leeg maken.”

Hero artikel - onderwijs 4

Waar komt deze trend vandaan?

“De trend komt voort uit een veel bredere trend: het vergroenen van de omgeving. Een groene omgeving is gewoon gezonder. Tegenwoordig spelen kinderen steeds minder buiten, een groen schoolplein stimuleert om weer vaker buiten te spelen. Daarom staat het aanleggen van groene pleinen nu ook meer en meer in de aandacht.”

Welke obstakels worden er gezien?

“Praktische zaken worden vaak als belemmering genoemd. Bijvoorbeeld dat de kinderen veel zand naar binnen brengen. Het betekent ook dat er veel afspraken moeten worden gemaakt over wat mag en wat niet. Wel of niet in de bomen klimmen, sloffen mee om het zand niet de school in te lopen. Daarnaast is het onderhoud van een groen plein een veel genoemd obstakel. Dit vraagt ook veel qua organisatie niet alleen van de school maar vaak ook van de ouders.”

“Toch zijn ouders vaak makkelijker mee te krijgen in dit soort zaken wanneer het buiten zijn echt onderdeel is van het beleid van de school. Sterker nog, we zien dat ouders juist kiezen voor scholen die dit als beleid hebben.”

Hebben alle kinderdagverblijven en scholen over 20 jaar een groen schoolplein?

“Ja, ik denk dat deze trend zich blijft doorzetten. Onder andere omdat er steeds meer onderzoeken komen die de positieve effecten van groene schoolpleinen op de ontwikkeling van kinderen onderbouwen.”

Hero artikel - onderwijs 3

Programma Noord-Brabant ‘Schoolplein van de toekomst’

In 2018 heeft de provincie Noord-Brabant, samen met vier Brabantse Waterschappen, Jong Leren Eten en het Prins Bernhard Cultuurfonds en andere partners een subsidieregeling gestart. Met deze subsidieregeling wil de provincie het vergroenen van schoolpleinen verder stimuleren.  Lees meer over dit programma.

Alle schoolpleinen in Overijssel in 2025 groen

Om het vergroenen van schoolpleinen verder te stimuleren heeft de provincie Overijssel, samen met Natuur en Milieu Overijssel, IVN Overijssel en Stichting Springzaad een programma opgesteld. De ambitie is om ervoor te zorgen dat alle schoolpleinen in Overijssel in 2025 groen zijn. Lees meer over dit programma.

Subsidieregeling ‘Groene schoopleinen’ Gelderland

Om het vergroenen van schoolpleinen verder te stimuleren heeft de provincie Gelderland een subsidieregeling in het leven geroepen. De provincie ondersteunt het basis en voortgezet onderwijs met het vergroenen schoolpleinen tot een maximum bedrag van €17.500,00 per schoolplein. Wij begeleiden het totale proces van subsidieaanvraag bij de provincie tot ontwerp, aanleg en onderhoud van groene schoolpleinen.

Groenblauwe schoolpleinen in Zuid-Holland

Om het realiseren van groenblauwe schoolpleinen verder te stimuleren heeft de provincie Zuid-Holland, in samenwerking met het Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland het themafonds ‘Groenblauwe schoolpleinen’ opgericht. Met dit fonds hoopt de provincie binnen drie jaar 50 scholen te kunnen ondersteunen bij het realiseren van een groenblauw schoolplein.

Pim Lage Venterink
Pim Lage Venterink

Productmanager Spelen, idverde Realisatie

T: 06 10 01 27 27
E: pim.lageventerink@idverde.nl

Brochure Groener leren
Square_Brochure_groener-leren@2x

Download brochure

Pim Lage Venterink

Pim Lage Venterink

Productmanager Spelen, Bewegen & Recreatie

Groene oase op de High Tech Campus

Roeland Pullen
26 november 2024

idverde NL hecht aan waardevol groen. De groene impactmaker draagt actief bij aan maatschappelijke thema’s zoals biodiversiteit, klimaat, gezondheid en…

Read more

Verplanting en groeiplaatsverbetering

Marc Lansink
21 november 2024

De praktijk van idverde BomendienstEen boom verplanten is meer dan alleen het verplaatsen van de boom van de ene plaats…

Read more

idverde NL is groene partner op Klimaattop Go!

Meggie Olijslagers
29 oktober 2024

Op 6 en 7 november a.s. neemt idverde NL deel aan de Klimaattop Go. Wij zijn aan het evenement verbonden…

Read more